2013 m. kovo 11 d., pirmadienis

Šaltojo karo pėdsakais

Kovo 8 d. susirinkome drauge aplankyti kelias Panevėžio civilinės saugos slėptuves įrengtas sovietmečiu.
Tądien musų planuose, buvo aplankyti tris slėptuves, esančias skirtinose Panevėžio miesto dalyse. Musų duomenimis šaltojo karo metais Panevėžio mieste buvo įrengtos 34 slėptuvės.

Pirmas objektas

Pradėjome nuo vakarinės miesto dalies, nuo slėptuvės, kuri šiai dienai priklauso firmai  UAB "SPECAGRA", tiksliau nuo sveikinimų. o po to tik pajudėjome susipažinti su šaltojo karo palikimu mūsų mieste.
 Kokia kovo aštunta be tulpių?

Kasparas sveikina klubo nares: Ligitą ir Vilmą.
Pasveikinome, paplojome, padėkojome ir visi patraukėme link slėptuvės. Virš įėjimo užrašas kuris informuoja , kad čia yra įėjimas į slėptuvę Nr29, sienos mūrinės, niekuo neišsiskiriančios iš kitų pastatų, standartinės lauko durys.

Įėjus pro lauko duris laiptai veda žemyn, aikštelė, posūkis į kairę ir vėl laiptai žemyn. Pasitinka  hermetiškai užsidarančios masyvios metalinės durys . Viduje elektros instaliacija nebeveikia, bet mes tam buvome pasiruošę, išsitraukėme žibintuvėlius. Kas iškarto nustebino, o gi išlikusi įranga ir švara patalpose.

Oro aprūpinimo ir valymo sistema ir jos atsarginis - rankinis aprūpinimo būdas.

Tvarkingai į dėžes sudėtos atsarginės detalės.

Apžiūrėjome slėptuvę, nelikome skolingi, užsukome padėkoti UAB "SPECAGRA"  kolektyvui už suteiktą galimybę pabuvoti šaltojo karo strateginiame pastate.

Antras objektas

Civilinės apsaugos departamento, Panevėžio apskrities viršininko administracija.

Čia mus pasitiko keturi labai draugiški darbuotojai, pasiūlė užeiti į salę, patogiai įsitaisyti krėsluose.
Papasakojo apie  šių dienų slėptuvės funkcijas ir darbo principus. Vėliau sekė ekskursija po pačią slėptuvę.

Štai tokiuose ,, apartamentuose" pavojaus atveju būtų tekę gyventi aukštiems pareigūnams.

Kai kurie jos kabinetai priminė holivudinius veiksmo filmus.

Būtent ši slėptuvė randasi devyni metrai po žeme, turi bent jau du išėjimus.

Egidijus mėgina susisiekti su viršutiniu pasauliu.

Generatorius, nelaimės atveju aprūpinantis slėptuvę elektra.

Racija, nors ir sena, bet kaip juokavo gidai be problemų šią dieną galima susisiekti su Juodosios jūros laivynu.

Trečias objektas

Paskutinė slėptuvė kurią aplankėm yra   AB "LINAS" gamyklos teritorijoje. Prie pagrindinio įėjimo į gamyklos teritoriją mus pasitiko vadovas ūkio reikalams Algis Čeponis pradirbęs gamykloje virš dvidešimties metų, vyras slėptuvės eksploatavimo laikas pats buvęs atsakingas už jos tvarką. Iš karto pajutome bendradarbiavimo atmosferą, kaip mums buvo malonu klausytis apie slėptuvės ar viso fabriko istoriją - taip ponui Algiui buvo malonu ją pasakoti.

Vėl gi iš lauko niekuo neišsiskiriantis mūrinis priestatas, standartinės lauko durys ir laiptai į slėptuvę.
Tik nusileidus laiptais, pasitinka masyvios durys.

Sovietmečiu gamyklos darbuotojai prie tiesioginių savo pareigų buvo atsakingi ir už slėptuvės priežiūrą, pavyzdžiui, kažkas atsakingas už durų priežiūrą - sutepti vyrius ir užrakinimo  mechanizmą, prižiūrėti sandarinimo tarpines.

Šioje salėje tilpo gamyklos vienos pamainos darbuotojai (apytiksliai 350 darbuotojų)

Valdžios kabinetas, kuriame sukrautos evakuacinės priemonės.

Dyzelinis elektros generatorius, už kurio veikimą kadaise irgi buvo paskirtas atsakingas žmogus.

Salė, kuri buvo skirta darbuotojų politiniam auklėjimui.

Slėptuvės vėdinimo sistema kuri iki šiol yra veikianti. Likome nustebę, kai gidas ją įjungė.

Ryšio priemonė.

Geriamo vandens talpos

Toliau sekė kelionė į dar dvi anksčiojo komunizmo laikais pastatytas slėptuves.

Čia nepatekome, kabo spyna

Paskutinis objektas po žeme.Ekskursija po slėptuves baigta.
 Bet mums ponas Algis pasiūlė ją pratęsti.

Taigi, toliau gidas mus veda po gamyklos cechus  ir leidžia susipažinti kaip  lininis siūlas tampa audiniu, patalinės komplektu, drabužiu ir dar daug kuo.

Ekskursija po AB "LINAS" gamybines patalpas buvo taipogi labai įdomi, juolab kad ją pravedė žmogus, dirbantis joje daugybę metų ir savo akimis matęs gamyklos raidą. Tad žmogus tikrai turėjo ką papasakoti.

Dienotvarkės pabaigoje buvo įteikti pažymėjimai naujiems klubo nariams.

Dėkojame visoms įmonėms ir įstaigoms, leidusioms apsilankyti dabar joms priklausančiose šaltojo karo laikų slėptuvėse, taip pat visiems dalyvavusiems klubo nariams ir jo draugams.